MÅNDAG
Historia: "Jobba" vidare med sitt historia arbete.
Latin: Jobba i övningsboken. Micke gick runt och tittade. När han ställde sig bakom mig och tittade på vad jag skrivit och skrev sa han "det ser fint ut", men så rättade han bara till ett ord. Bokstaven "i" i ordet skulle nämligen falla bort, men han sa att vi inte lärt oss det än. På slutet höll Micke en presentation över hur ett romerskt hus såg ut.
Engelska: Bara dem som skulle diskutera filmen "American Beauty" behövde stanna och bland dem fanns jag. Men jag skulle inte diskutera dem förren 50 min efter det att lektionen började. Under tiden gick jag och Claudia på toa och sen köpte jag en varm choklad. Daniela satt kvar i klassrummet. När det sen blev min tur att diskutera filmen med Sophia och Anton. Det började bra, men sen gick det åt helvete. Jag sa antagligen något fel för de andra höll inte med mig om min andra sak som jag tog upp och så trasslade jag in mig i orden och skit. Jag är också ganska dålig på att hoppa in i en diskussion när andra diskuterar flitigt så jag satt mest tyst. Då började Micke stirra på mig och le, men jag var tyst ändå :-P
TISDAG
Mentortid: På mentortiden gick vi igenom hur vi kan få in pengar till en klassresa och diskuterade om vi ska satsa på att sälja fika till kören som sjunger i aulan på måndagar.
Latin: Vi fick se en Yourube-video över en animation som skulle ge känslan av att vi gick genom ett romerskt hus och så arbetade vi vidare på det lite. Bl.a. så fick vi svara på några frågor i vår textbok angående en kort text på latin. Naturligtvis kommer Micke och sätter sig bredvid mig när jag, Claudia och Daniela jobbar med det och så säger jag fel bara för att jag försökte leka smart -.- :-P Så han sa "Gick hon TILL huset?" och då rättar Daniela mig för jag visste inte och så sa hon "Nej, genom" och sen gick Micke äntligen.
Franska: Började med genomgång av läxan. Vi gjorde stafett läsning; alla läser en mening och så ska det flyta på så bra som möjligt. Det räckte inte så att alla läste en mening på franska och en mening på svenska. När texten tog slut hade jag och några till inte fått läsa något, så då gjorde vi så att vi fortsatte med stafett läsning, men från början och på svenska. Sen lyssnade vi på en till sång av Benabar, nämligen "Vade retro téléphone". Eva-Stina körde en snabb översättning för oss. Sen jobbade vi lite med passé composé övningar.
ONSDAG
Historia: Halva klassen, bland annat jag och Claudia, fick gå upp till ett annat klassrum och "jobba" för att man skulle kunna koncentrera sig bättre. Jag och Claudia satt bara och pratade istället :-P
Idrott: Vi började med uppvärmning som hölls av David N och Stefan. Sen skulle man ställa sig två och två, jag var med Daniela (Claudia satt på bänken och för hon var inte med). Sen skulle man kasta/rulla osv. en boll som vägde ett par kilo. Jag och Daniela hade en boll som vägde 2 kg. På slutet gjorde vi idioten två gånger.
Naturkunskap: På naturkunskapen hade vi NO i datasalen för att jobba med våra fördjupningsarbeten. Jag och Claudia jobbade typ ingenting.
Naturkunskap: Efter lektionen gick jag, Claudia, Daniela och de andra som fått F eller inte gjort provet för att ha en extra lektion i ekologi. Vi avslutade med att vi var i två grupper och spelade memory där man skulle para ihop ett ord med en beskrivning. Allt rörde naturligtvis ekologi. Jag och Claudia fick inga par :-P
Naturkunskap: Vi hade sen ännu mer naturkunskap i en och en halvtimme som skulle motsvara en NO-labb. Fortfarande fick jag och Claudia typ ingenting gjort haha :-P
Var helt slut i huvudet efter naturkunskap från 13:00 - 16:45! Hade endast haft 10 min rast innan extra lektionen om ekologi där jag köpte en Kellogs special K bar med smak av någon sorts bär i från vår automat i skolan.
TORSDAG
Italienska: Vi började med läxförhör - även fast Hedvig sagt att vi inte skulle ha något! :O Så det var bara att beskriva två vanliga dagar på bästa sätt. Sen höll vi på mer med grammatik; dåtid.
På rasten sen åkte jag, Daniela och Claudia till Sundbyberg och tillbaka för naturkunskapen var inställd eftersom vi jobbat så mycket dagen innan. När vi kom tillbaka lyssnade vi i HS11 tillsammans med HK11 på en krogpolis som berättade om vad vi ska tänka på när vi hyr flak och lokal till studenten och vad som gäller angående alkohol och så.
Franska: Vi gick igenom läxan och sen gjorde vi en hörövning från textboken. Efter det fick vi sitta i grupper och översätta en dikt.
Svenska: På svenskan fortsatte vi med genomgång av grammatik och så fick vi ett papper med övningar där vi kunde öva oss på grammatik. Självklart fick vi facit också. Som avslutning satt vi i grupper och spelade grammatik jeopardy. Jag var med Nicole, Ylva, Axel och Emma. Hedvig, som var ledare, sa att hon nog aldrig haft så roligt på en grammatik lektion.
Sen tog jag.och Claudia och åkte till Rågsved och sen till Slussen för att byta buss och gå till Moderna museet för att få en visning i ämnet bild där. Vår guide måste ha varit homosexuell för han pratade jätte tjejigt, stod och gjorde rörelser med händerna hela tiden och så. Men han var jätterolig för han pratade kanske 20% om de tre konstverk vi tittade på och 80% om egna erfarenheter och psykologi hahaha. Jag och Claudia satt och skrattade hela tiden för han var precis som en ståuppkomiker :-P
FREDAG
Engelska: På engelskan gjorde vi en övning i vårt häfte om formell och informell engelska där vi skulle göra om en mening så att vi kunde skriva den i ing-form. Jag hade redan gjort den, men skrev om vissa. Sen gjorde vi ett separat papper med andra övningar där man skulle välja några ord av ett visst antal som kunde inledas för att visa att man har starka/svaga argument osv. Som avslutning av lektionen hade vi ett jättesvårt glosförhör. Vi hade fått i läxa att lära oss alla glosor vi inte kunde utantill från en artikel vi fått. Vi fick ha den artikeln som hjälp för att hitta de ord som vi hade fått beskrivningar av på ett annat papper. Bredvid beskrivningen skulle vi fylla i vilket ord som saknades.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar