lördag 13 oktober 2012

Den långa torsdagen

På italienskan så fortsatte vi öva på reflexiva verb. Jag och Claudia satt och översatte svenska meningar som Hedvig skrev upp på tavlan till italienska. Sen fortsatte vi med att göra övningar i vårt häfte som vi fick förra gången om en vanlig dag. Sen fick vi varsin liten lapp där vi skulle betygsätta oss själva på hur bra vi kunde det här med reflexiva verb och sånt. Typiskt när man verkligen hade tränat inför ett läxförhör -.-

På NO:n sen var vi i datorsalen. Jag hade en dator som var seg som bara den. Jag satt och väntade nästan en halvtimme innan jag var inloggad -.- I alla fall så började jag sen söka på delfiner i Indus som jag ska skriva ett fördjupningsarbete om. Man måste ju ha en frågeställning också och jag frågade å mig själv vad det var jag ville veta om dem. Till slut valde jag "De är viktiga för Indus, men varför/Vad har de för roll i Indus?" och "De är väldigt hotade, men ändå inte helt utrotade, går de att rädda dem från utrotning?". Innan man gick från lektionen så skulle man säga till Hannah vad man ska skriva om. När jag sa att jag ska skriva om delfiner i Indus var hon först lite fundersam och sa bara "okeeeeej..." men sen när jag berättade min frågeställning blev hon jätte ivrig och sa "Åh vad roligt! Det blir nog jättebra!" Så det var ju kul, så att man inte behövde tänka om och försöka hitta ett nytt ämne med ny frågeställning.

På franskan sen fortsatte vi med konditionalis och vi gjorde en uppgift muntlig. Naturligtvis fick jag säga den jag inte kunde och sa fel på -.- Sen fick vi prata med den som vi satt bredvid om hur vårt drömliv såg ut. Naturligtvis satt en kille som är typ proffs på franska bredvid mig. Men det gick väl okej :) Sen fick vi göra en muntlig övning fyra och fyra, så då blev det han, jag, Nicole och Axel från min klass. Det fanns en del frågor/påståenden där man skulle välja ett av olika alternativ och motivera varför man valde det. Efter det fick vi lyssna på en sång som heter "Dit-lui oui" av Benabar. Vi läste texten till den samtidigt. Innan vi lyssnade på den gick vi dock igenom den. Några i klassen fick läsa texten ett stycke var och så översatte Eva-Stina stycket precis efteråt. Jag fick läsa det första stycket :) Sen kom några från NNA10 (naturare) och ville att vi skulle fylla i en undersökning. De kanske ska filma ibland på deras naturlektioner och lägga upp på nätet så man kan kolla på dem hemma om man behöver. Som avslutning på lektionen gick vi igenom läxan till nästa lektion.

Till lunch blev det någon italiensk soppa, men jag, Claudia och Daniela drog till McDonald's istället. Jag köpte en milkshake med chokladsmak och en äppelpaj. Sen gick Daniela tillbaka till skolan, men jag och Claudia gick till Coop för att köpa lite gott till lektionen i bild ;)

På svenskan sen fortsatte vi med grammatik. Vi fick bl.a. skriva dikter som nu är uppsatta i matsalen. Vi skrev dikterna utifrån mallen femrading (första raden; ett substantiv / andra raden; två adjektiv / tredje raden;  tre verb / fjärde raden; fyra ord varav ett pronomen och ett adverb / femte raden; en interjektion och samma substantiv som användes på första raden). Såhär blev min:

Älskling
underbar, kärleksfull
tryggar, tröstar, hjälper
Vi är förevigt enade
Bästa älskling!

Hedvig sa "naaaw, vad fint" efter att hon läst den. Sen frågade hon vilken färg på pappret jag ville ha att skriva rent på. Jag tvekade lite, men tog sen ett rosa och då sa Hedvig "ja, det kändes lite rosa" ;) Som avslutning på lektionen hade vi som ett litet förhör på grammatik, men i grupp. Så jag, Daniela och Claudia var en ;) Vi fick typ 17/24 rätt. Det var som tur bara en tävling och inte ett riktigt prov.

På bilden sen satt jag bara och ritade i min bok, men Claudia jobbade med sin bild som hon valt. Det blev väldigt mycket skratt också ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar