Efter historian var det idrott och där körde vi Beep-testet. Behöver jag ens skriva hur dåligt det gick? Kom till level 4 medan alla andra höll på till MINST level 6. Pinsamt som fan!
När jag gick från idrotten mot naturkunskapen försökte jag glömma bort hur dåligt det gått. På naturkunskapen fick vi träffa en ny lärare, inte bara för oss utan även på skolan. Hon heter Hannah och verkar duktig. Det vi fick börja med att berätta två saker när hon ropade upp oss för att ta närvaro. Den ena saken var att säga vad man tycker om inom naturkunskapen och en personlig sak. Jag sa att jag tycker om genetik och att jag dansar street. Det finns ju speciellare saker att säga om mig, men orkade inte. Resten av letionen pratade vi mest om vad kursen kommer innehålla och så.
Efter naturkunskapen var det engelska och där gick vi igenom vilka skillnader som kommer ske från engelska 5 till engelska 6. Sen fick vi sitta i grupper. I min grupp var det jag, Daniela, Claudia och Adrian. Vi fick se några synonymer till "walk" på engelska. Vi skulle sen sätta in de i spalter; en där man går stadigt, en där man går ostadigt, en där man går med motståd och en där man går långsamt. Till hjälp hade vi olika typer av lexikon eftersom Micke verkar älska dem. Även fast det låter lite segt hade vi i gruppen hur kul som helst. Skrattade hela tiden så Micke tittade på oss :P
En andra uppgift vi fick var att se olika ordspråk om kärlek på engelska eftersom vi ska börja med en kärlekstema på engelskan. Vi skulle sen välja några och diskutera. När vi var klara fick vi sätta oss i nya grupper och berätta vilken vi diskuterat mest.
När engelskan slutade skulle jag haft italienska, men den var ju också inställd.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Idag började jag 9:40 med naturkunskaps labb. Vi fick sitta i egna grupper så jag, Daniela och Claudia var såklart en. Sen fick vi en bricka med olika saker; en kotte, en sten, en ärta, ett ekollon, en grön växt, lite jord, ett värmeljus, en traktor (på bild), virus (på bild), en kork, ett snäckskal.
Vår uppgift var att diskutera om vardera sak om det är ett liv eller icke-liv. Alltså inte om det lever eller är dött, utan frågan var verkligen om det var ett liv. Hannah märkte att jag hade några kriterier i minnet som måste finnas med för att något ska kallas ett liv. Som avslutning på lektionen skulle vi gå ut och komma tillbaka med två saker varav den ena saken skulle vara ett liv och den andra ett icke liv. Min grupp tog en svamp, en mask och en sten (jag vet att det blev tre).
Efter naturkunskapen åt vi lunch och det var ris med någon kycklinggryta med grönsaker i. Det var väl helt okej.
Sen var det svenska. Där började vi med att gå igenom vad kursen kommer innehålla och så tittade vi lite på betygskriterierna. Sen fick vi göra våra egna svenskmappar i år, Hedvig gjorde dem åt oss förra året. Samtidigt som vi gjorde mapparna skulle vi rita fyra rutor på ett papper och i rutorna skulle vi skriva vad inom svenskan vi var bra på, vad vi var mindre bra på, vad vi tycker är roligt och vad vi tycker är mindre golvet. När vi kände oss klara med det fick vi låna två böcker i biblioteket som vi ska arbeta med i svenskan som handlar om litteraturhistoria.


Som avslutning på lektionen visade Hedvig en dikt hon skrivit om sin sommar. Vår uppgift var sen att i grupper sitta och analysera den om vad det är hon kan ha gjort. Tyvärr så var det inte mycket gissanda då hon sagt en del om sig som var med i dikten :-P När hon frågade en i klassen "Varför tror du att jag har varit i USA utifrån diken?" då svarade eleven i klassen "för att du sa att du skulle dit" :-P Efter det så fick vi skriva egna dikter om sommaren. Här är min som inte blev så jättebra då vi bara hade 12 min på oss:
För lite sol och bad
gjorde mig ej glad
fast åt ändå mycket glass
men ej i stora lass
när regnet öste satt jag inne
med mjukisbyxor och linne
sommarens händelser blev inte många fler
nästa år hoppas jag på mycket mer
I nya grupper skulle vi sen läsa upp våra dikter och efter det välja ut en dikt som vi skulle läsa upp högt. I min grupp som bestod av mig, Sofia, David N, Anton och Johanna valde vi Antons dikt. När vi var klara med vårt val satt jag och stirrade ut genom fönstret och plötsligt hör jag någon säga "Hej!" och när jag tittar upp står Micke bredvid mig. Hedvig hade hämtat Micke så att han också fick lyssna på dem. Efter varje grupp valde Hedvig ut lite random någon som skulle analysera dikten högt. Micke fick analysera Antons dikt, haha :)
Vi valde sen att ha vår mentortid direkt inpå svenskan och sluta tidigare istället. På mentortiden sa vi typ ingenting. Alla skulle bara skriva ned på ett papper vad vi vill få ut av detta år vi har framför oss och om vi har några önskemål eller dylikt angående mentortiden.
Sen fick vi äntligen gå :-D
![]() |
Äntligen dax att gå hem! |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar