Första lektionen var engelska. Där lyssnade vi på texten om kärlek som vi haft som läxa. Sen gick vi igenom gloslistan så att vi fick höra hur en del av de svåra orden skulle uttalas. När det var klart satt vi i grupper, självklart var jag med Daniela och Claudia, och läste texten högt igen. Micke kom och satte sig bredvid mig precis när Claudia skulle börja läsa och gick så fort hon slutat. Man ba' okeej? Haha... Sen var det bara att börja jobba med texten, dvs svara på frågor om den. Hann med fem frågor så resten blir läxa + en annan läxa som heter "Word Work" som Micke la till -.- Innan jag han lägga ned min anteckningsbok i väskan tittade han på hur mycket jag hade skrivit.
Efter engelskan var det 40 min rast till naturkunskapen. Den var ganska seg. Vi fick se en powerpoint Hannah hade gjort om djur och så pratade vi om hur de förökar sig, vad de äter och de andra kriterierna för att kallas för ett liv. Sen pratade vi om ekosystem, första hands- och andra hands konsumenter, på vilken nivå man kan titta på kroppen; cell nivå - civilisations nivå. Som tur var så var lektionen endast 50 min lång.
När naturkunskapen var slut hade jag och Claudia två timmar och 35 minuter till nästa lektion! Den lektionen var individuellt val så bara jag och Claudia valde bild, men Daniela hade valt matematik och hennes lektion började efter bara en halvtimme eller vad det var. Innan så gick vi på toa och åt sen mat som var korv med mos. Sen gick jag och Claudia till McDonald's medan Daniela hade matte för vi var jättesugna på glass. Vi köpte varsin Sundea (eller hur det stavas). Jag tog med chokladsås och hon med jordgubbsås. Plötsligt kom jag på att jag inte hade med mig min mobil. Ibland har jag fått sån panik och till slut hittat den i väskan eller i någon konstig ficka. Den här gången var den borta på riktigt. Då mindes jag exakt vad som hänt.
Medan jag gick på toa innan vi åt lunch i skolan råkade jag tappa mobilen i golvet och la upp den på handfatet. Jag tänkte stoppa ned den i fickan, men jag tänkte att jag bara skulle tvätta händerna först. När jag var klar så tog jag min väska och min blåa mapp som jag inte orkat stoppa ned i väskan än. Jag gick till fönstret och stoppade ned mappen i väskan - helt omedveten om att jag låtit mobilen ligga kvar på handfatet.
Jag och Claudia gick direkt till skolan efter att vi ätit upp våra glassar. Först kollade jag på toaletten om någon låtit den ligga kvar, men den var borta. Då gick vi upp till vaktmästaren och som tur var så var han där. Vi fick vänta ett tag för han pratade en stund i mobilen. Sen sa han "Ni verkar verkligen vilja veta något." Jag skrattade till och sa "Ja, jag undrar om någon hittat en mobiltelefon?" och till min lättnad sa han "Javisst har det det!" och så kom han med min mobil. Sen frågade han om jag försökt ringa till min mobil, men det hade jag inte. Då ville han att jag skulle ringa till min mobil från hans bara för att vara säker på att den verkligen var min. Tyvärr så krånglade hans mobil, men han sa "Ja men vi säger väl att den är din då" och då log jag och sa "Ja, det är det, jag lovar".
Daniela hade under tiden hunnit sluta och tillsammans gick vi upp till bilden. Vi fick komma in lite tidigare för läraren Carl Johan var redan där. Daniela frågade om hon fick vara med och det fick hon. Sen frågade jag Carl Johan när vi slutade för på mitt schema stod det 16:40, men på Claudias stod det 15:40. Han höll med mig om 16:40, men kollade igen på schemat. Då stod det 15:40. För att verkligen vara säker sprang han iväg och dubbelkollade och det riktiga var 16:40.
När vi väl började så fick vi först rita en cykel utan att kunna tjuvkika på varandra. Det var faktiskt riktigt svårt! Och det var det som Carl Johan ville visa oss, att det är svårt att komma ihåg alla olika delar även fast alla känner till föremålet i sig. Så målet med kursen är att vi ska kunna se saker på ett lite större sätt. Sen fick vi ett tunt papper, typ smörpapper, och en kolkrita eller vad det var. Vi skulle sen gå omkring i skolan eller ute och samla på oss olika mönster på samma sätt som när man lägger ett mynt under ett papper och drar med en blyertspenna på pappret så att man får ett avtryck av kronan.
När vi kom tillbaka och med massa olika mönster skulle vi göra som människorna gjorde på renässansen; se om mönstrena kunde föreställa någonting. Vi skulle sen klistra upp våra olika mönster på ett papper och skriva vad det föreställer under den. Här är mitt "mästerverk":
![]() |
Beskar badminton "bollen" så den numera endast består av vänster sida om strecket |
![]() |
Vid toaletterna en sista gång innan jag åkte hem |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar