lördag 2 februari 2013

V.5 (f.o.m. tisdag)

(Var i London/på väg hem på måndagen)

TISDAG

Mentor tid: Till allas förvåning så kom Kerstin istället för Micke och Hedvig. Hon skulle ge information eftersom vi har idrottsdag nästa vecka och ska åka skridskor. Sen fick vi alla gå upp till biblioteket och låna en bok i idrott och hälsa.

Latin: Vi fick repetera lite grammatik i grupper och så fick vi en lapp med vad vi ska kunna på provet nästa vecka.  När Micke delade ut lapparna och vi satt och repeterade så frågade han något eller så, så att jag sa "vi håller på och repeterar det muntligt" Han lät lite sur och sa "ja, men skriv ned det" och då svarade jag "Aa" Av typ ingen anledning kollade han typ snett och härmade mig och sa med en larvig röst "Aa" :O Oförskämt!

Engelska: Vi satt i grupper och diskuterade filmen som alla sett dagen innan. Jag såg den inte eftersom jag var på väg hem från London då, men jag satt ändå med Claudia och Daniela. Efter det så fick alla varsitt häfte med en text och lite frågor till. Vi lyssnade på texten och gjorde sen någon övning till. Jag råkade inte få något häfte så när Micke stod bredvid bordet sa jag "Micke, finns det ett till häfte? För jag fick inget." Han ba´ "Oh I'm sorry, did you guys get?(och så tittade han på Claudia och Daniela) So it's just you" och så gick han och hämtade ett till mig :-P

Efter lektionen så gick jag fram till Micke och frågade "Micke heter det two fish eller two fishes?" Han tänkte en stund och sa sen "two fish" och jag ba` "okej" och så gick jag. Han fortsatte dock och bara "för det går inte att böja..." och bla bla. (Anledningen till det var för att jag trodde att det hette two fishes, men min kusins flickvän som är engelska sa till sin dotter att det var fel när hon sa two fishes för att det faktiskt heter two fish. På nätet stod det dock båda varianterna så det var därför det var bäst att fråga Micke)

Franska: Vi gick igenom lite konditionalis övningar som vi skulle ha gjort till lektionen. Efter det så fick vi sätta oss i grupper och argumentera/debattera på franska. Sen så lyssnade vi på en rap-sång som finns i vår textbok och så översatte Eva-Stina halva och sen fick vi i våra grupper översätta andra halvan.

ONSDAG

Historia: På historian gick vi igenom uppgifterna om källorna om slaveri. Precis som Micke hade härmat mig dagen innan med att säga "Aa" som jag var även Berith tvungen att härma mig. När hon sa "Nina, du har ju varit borta, men har du hunnit kolla någonting på det här?" då svarade jag "alltså, inte så mycket" och då var hon typ tvungen att säga samma sak; "alltså inte så mycket - nej" Vad är det med lärare och att härmas?!

Idrott: På idrotten så skulle vi till Östermalms IP för att testa långfärdsskridskorna vi ska åka med på idrottsdagen nästa vecka. Daniela och Claudia gick inte dit så jag gick själv till idrottsalen där vi skulle mötas. När jag var på väg upp till tjejernas omklädningsrum kom Kerstin ut från hennes arbetsrum. Hon sa "Vad tidig du är. Är det bara du här?" och sen babblade hon på som bara den. "Vi kan gå ned och vänta. Ska du vara sådär fin? (Jag hade på mig svarta strumpbyxor och svart top till en röd kjol och mina svarta höga stövletter) De där skorna kan man inte åka med? (Jag sa då att jag inte hade några kängor och då svarade hon "Jag förstår") Vad har ni haft innan? I vilket klassrum har ni varit? Vi kan gå ut och möta upp dem utanför skolan. Ska vi gena över fotbollsplanen? Eller nej, dina skor säger att det är halkvarning. Vilken tur att jag tog med mig paraply för då brukar det sluta regna..." och så babblade hon på ännu mer. Hon var verkligen på bra humör haha :-P När vi sen var på väg mot Östermalms IP frågade hon mig "Hur går det i de fina skorna?" och då förklarade jag att de inte är så lätta att halka i :) Väl på IP så satt jag bara och tittade på när de andra åkte. Jag är glad att jag har egna skridskor och inte tänker åka långfärdsskridskor. Jag frågade Kerstin om man kunde åka vanliga skridskor på sjön och hon sa att det går, men tar lite längre tid. Fast det verkar fan värt det, haha!

Naturkunskap: På naturkunskapen gick vi igenom celldelning.

Labb: När det var labb skulle vi ta reda på vad vi har för blodgrupper. Jag och Claudia var de enda från vår labbgrupp som vägrade sticka oss i fingret. Jag satt och typ bet på labbrocken och då gick Hannah fram till mig, klappade mig på axeln och sa att jag och Claudia kunde gå ut om vi ville. Vi kunde titta i mikroskop istället. Det var bättre än att "slabba med blod" som Hannah sa.

TORSDAG

Italienska: Hela dagen började med prov i italienska. Tack och lov sa Hedvig till mig att jag kunde se det som ett test bara för jag sa till henne att jag inte visste hur det skulle gå. Ändå tror jag att det gick helt okej på de delar jag skrev. På slutprovet ska jag i alla fall satsa!

Franska: Jag gick inte på franskan... Tränade till talet i svenska istället...

Svenska: Det var då tal. Jag och Daniela var i samma grupp, 13:40 (en timme senare än svenskan egentligen börjar). I en timme var jag och Daniela mellan de två NO korridorerna och tränade, tränade och tränade. Jag undrar dock om talet blev så bra soom jag hoppats på och som det blev under tränandet. För en gångs skull hamnade jag dock på rätt tid. Man skulle få mellan 3-4 minuter och jag fick 3,22 min. Är hur glad som helst för det! Undrar dock hur det blev med "eleven talar med säkerhet"... ;)

Bild: Först gick vi igenom Danielas reklambild. Alla skulle egentligen tagit med sig 1-3 till lektionen, men det var bara Daniela i vår grupp (vi var indelade i grupper) som hade med sig. Efter det så fick vi alla gå ut till trapporna, alltså området som kallas C i skolan. Vi skulle rita av nedre delen av en pelare, övre delen av en pelare, bänken, ett skåp och sen en trappa. Man fick 3 min på sig per sak. När vi var tillbaka i klassrummet och jobbade på som vanligt gick Carl-Johan runt och tittade på allas skisser/ritningar. Han brukar alltid bara ge mig kritik, men för en gångs skull sa han "det är precis såhär man ska göra" och gav mig inte alls någon kritik :-D

FREDAG

Engelska: Vi läste texten vi fått på häfte igen. Sen skulle vi sitta i grupper, jag var med Nathalie och David N, för att gå igenom en uppgift i häftet som varit läxa. Vi fortsatte sen med lite övningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar