Torsdag
I torsdags var det en lång dag, 8:00 - 17:30! Vi som läser italienska har ändrat schemat tillsammans med Hedvig så att vi börjar prick 8:00 istället för 8:10 som det står på schemat. Det gjorde vi eftersom vi bara har italienska en dag i veckan, som vi bestämt, och 10 min extra är ändå 10 min extra.
På italienskan började vi med ett läxförhör som kanske hade kunnat gått bättre. Jag hade nämligen glömt bort att vi hade läxa :$ Det var läxa på gammal grammatik såsom bestämd/obestämd artikel, possessiva pronomen etc. Fast det gick nog helt okej ändå. Sen fick vi läsa och översätta ett kapitel ur textboken och lära oss orden för olika färdmedel. Vi skulle sen gå och fråga varandra hur de kom till skolan samt berätta om hur man själv gör det. Orden för färdsätten några övningar i textboken är läxa till nästa lektion.
Efter italienskan var det NO och där fick vi titta på en film om övergödning i Östersjön. Hemskt att se hur illa det faktiskt är. Men men, människor är själviska...
Sen hade jag franska och det var bara de som läser franska steg 4 som var där eftersom naturarna var på Gröna Lund. Därför fick vi sitta i grupper och läsa och översätta en berättelse tillsammans. Jag var med Sophia, Ellinor och Paulina. Sen skulle två och två från varje grupp sätta sig och bilda en egen grupp. Där skulle man återberätta berättelsen för de andra som inte läst den. Jag och Paulina var från min grupp och det gick väl inte sådär jättebra för oss :-P Sen var Eva-Stina jättesnäll och lät oss gå 25 min tidigare! Hon ville inte det, men vi frågade så snällt =)
Till lunch sen blev det falafel med ris och vitlöksås mm. Det var ganska gott. Speciellt pita brödet man fick ta till :)
Inte långt senare började svenskan, fast då dök Micke helt plötsligt upp och voilà så var det mentortid istället. I alla fall till att börja med ;-) Bl.a. så räknade vi klasskassan och vi har ca 3200 kr. Sen tog lärarna upp hur man hanterar frånvaro samt hur en bra nollning ska gå till. På svenskan sen fick vi ett papper med lite att fundera över när man övar på sitt tal. Sen fick vi ställa frågor och jobba på valfri plats. Jag frågade Hedvig hur jag skulle lägga upp mitt tal på ett bra sätt eftersom jag ska hålla ett informerande tal om "litterär ordlista". Det är bara massa ord och deras förklaringar. Hon sa att hon förstod mitt problem och att hon förstår att det kommer påverka mitt tal. Hedvig berättade också att en kille som hade samma ämne förra året hade tagit ord två och två och jämfört dem. Återigen sa hon sen att hon förstår mitt problem och att om jag kan hitta på något roligt så är det bra, men annars så är hon förstående. Så jag sa att jag ska försöka hitta på något :-P Det känns som att jag har helt fria händer, men det kommer inte bli lätt. Vi får se hur det blir :)
Man fick jobba med svenskan på valfri plats så jag och Claudia valde att gå till Coop för att köpa något gott eftersom vi skulle vara i skolan till 17:30 och kl. var bara 14:00! Dani hade redan gått hem eftersom hon inte hade någon mer lektion.
När jag och Claudia handlat satte vi oss utanför bildsalen i fönstret som var öppet (men det är en brand-spiraltrappa utanför så det fanns ingen chans att vi skulle ramla ut). Jag åt en Skotte som jag köpt på Coop. Det var en choklad med russin och sånt i. Den var faktiskt god, men hade aldrig ätit den förut.
När bilden började så fick alla ett A3 papper som vi skulle vika så att vi fick åtta rutor. Sen skulle vi rita det Carl Johan sa, fast inte något konkret. T.ex. om han sa "tung" då fick man inte rita en våg som visar 100 kg. Istället fick man då rita något långt ned på pappret så att man förstår det och så kunde man om man t.ex. ritade en fyrkantig sak så kunde man låta sidorna luta lite på sidorna så att den är bredare nedtill. Andra ord som han sa var slingrande, glad, agressiv, mjuk, hård, svävande... Vi klippte sen itu våra bilder på mitten och klistrade upp dem bredvid varandra på väggen. På så sätt kunde vi jämföra varandras bilder. För att vi skulle få plats var vi i två grupper. Carl Johan tog faktiskt upp min bild som jag ritade till ordet "svävande". Jag hade ritat några små saker/partiklar högt uppe på pappret och dragit ett streck längst ned på pappret. Då sa han att ett streck kan göra så mycket, då blir det mark och himmel och då förstår man att det där uppe svävar :-) Resten av lektionen kunde vi fortsätta jobba med att rita bilder till ord om man ville, men jag och Claudia ville inte det så vi ritade i våra böcker :-)
Fredag
På engelskan började vi med att titta på musikvideon som vi tittade på förra gången. Den är med i en film och Micke hade den hemma så han tog med sig den för det blev bättre ljud då än att lyssna på youtube. Vi lyssnade på den tre gånger och svarade på frågorna som vi hade till på ett papper. Sen jämförde vi våra svar med varandra så som vi satt. Efter det lyssnade vi en sista gång. I slutet av lektionen arbetade vi med prefix i våra häften om formell och informell engelska.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar